- Primark-eigenaar AB Foods wil dit jaar de prijzen verhogen, om zo extra marge te kunnen maken.
- Ook wil AB Foods op deze manier extra marktaandeel winnen.
- De kledingketen profiteert van de toegenomen vraag naar koopjes vanwege de hoge inflatie.
- Lees ook: Hoe spreek je Primark uit? De winkelketen geeft eindelijk duidelijkheid en Twitter wordt gek
Het moederbedrijf van budgetkledingketen Primark denkt dit jaar via hogere prijzen meer marge te kunnen maken op de verkoop van kleding, accessoires en andere artikelen. De Britse eigenaar AB Foods rekent er ook op met Primark extra marktaandeel te winnen.
De kledingketen draait de laatste tijd goed. In de belangrijke feestdagenperiode afgelopen najaar werd flink meer verkocht. Volgens het moederbedrijf steeg de verkoop in de week richting eerste kerstdag zelfs naar een nieuw record. Primark profiteerde van klanten die op zoek waren naar koopjes vanwege de hoge inflatie.
Maar door de huidige marktomstandigheden kan Primark zelf de prijzen ook opschroeven, waardoor hogere kosten kunnen worden gecompenseerd. Daardoor gaat het bedrijf voor dit jaar, gecorrigeerd voor onder meer belastingen, uit van een winstmarge van meer dan 8 procent voor artikelen van Primark.
AB Foods, dat ook eigenaar is van bedrijven op het gebied van bijvoorbeeld suiker en landbouw, verwacht dat de totale winst van het concern dit jaar ongeveer van dezelfde omvang zal zijn als vorig jaar. Eerder hield de onderneming nog rekening met een winstdaling.
Primark verhoogde de prijzen ook al in april 2022, indertijd vanwege de inflatie. De kosten voor energie, verpakkingsmateriaal maar ook lonen namen toe, communiceerde het bedrijf indertijd.